Reglement klacht, bezwaar en beroep
Artikel 1 Begrippen
1.1 Jolijn Hendriks Opleidingen (JHO): de onderwijsinstelling die aan studenten onderwijs aanbiedt.
1.2 Student: een persoon die een contractuele relatie heeft met PJHO voor het volgen van een opleiding.
1.3 Klager: de student, aspirant-student, voormalig student, examendeelnemer of andere betrokkene die een klacht, bezwaar- of beroepschrift indient.
1.4 Klacht: een uiting van onvrede met betrekking tot het onderwijs, de uitvoering hiervan en/of andere gedragingen van PHJO.
1.5 Bezwaarschrift: een door een student ingediend schrijven waarmee de student gemotiveerd bezwaar indient tegen de geboden oplossing van de klantenservice of tegen een besluit van een examinator dan wel examencommissie.
1.6 Beroepschrift: een door een student bij de JHO ingediend schrijven waarmee de student gemotiveerd in beroep gaat tegen de beslissing in bezwaar van de examencommissie of de klachtenunit.
1.7 Afhandeling: de klacht, het bezwaar- of beroepschrift wordt als afgehandeld beschouwd per datum dagtekening van de gevonden oplossing, de beslissing in bezwaar c.q. uitspraak in beroep en wanneer de bezwaar- en of beroepstermijn ongebruikt is verstreken.
Artikel 2 Reikwijdte
2.1 Dit reglement is van toepassing op alle klachten, bezwaar- en beroepschriften inzake het onderwijs, de uitvoering daarvan en/of andere gedragingen van JHO en tevens op bezwaar en beroepschriften inzake een besluit van een examinator of examencommissie van een bij JHO ingeschreven student.
Artikel 3 Rechten van de klager
3.1 De klager kan zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde mits de klager hiervoor een schriftelijke machtiging heeft verleend.
3.2 De klager wordt in de gelegenheid gesteld om de klacht mondeling toe te lichten; te worden gehoord.
Artikel 4 Vertrouwelijkheid
4.1 JHO draagt zorg voor een vertrouwelijke behandeling van klachten, bezwaar- en beroepschriften.
Artikel 5 Indienen van een klacht, bezwaar- of beroepschrift m.b.t. het onderwijs, de uitvoering daarvan en/of andere gedragingen van JHO
5.1 Een klacht, bezwaar- of beroepschrift m.b.t. het onderwijs, de uitvoering daarvan of andere gedragingen van JHO kan worden ingediend via het klantcontact. Indienen kan telefonisch via 0851308466, digitaal via [email protected] of schriftelijk ter attentie van PJHO, Burg. v. Lierestraat 28, 4436AL Oudelande.
5.2 Een bezwaar- of beroepschrift bevat tenminste:
a. naam en adres van de klager en de relatie van de klager tot de JOH;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van de klacht, het bezwaar of het beroep;
d. verwijzing naar eventuele eerdere correspondentie;
e. de gronden van de klacht, het bezwaar of het beroep;
f. de gewenste oplossing;
g. relevante bijlagen.
Indien de klacht, het bezwaar- of het beroepschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.
Artikel 6 Behandeling van een klacht, bezwaar- of beroepschrift m.b.t. het onderwijs, de uitvoering daarvan en/of andere gedragingen van PJHO
6.1 Het klantcontact draagt binnen 10 werkdagen zorg voor de afhandeling van de klacht, tenzij het klantcontact deze termijn heeft verlengd met maximaal 10 werkdagen. In eerste instantie gaat Jolijn Hendriks Opleidingen in gesprek met de deelnemer, eventueel samen met de betrokken spreker, dagvoorzitter of trainer. De inzet van het gesprek is de klacht in overleg tot tevredenheid op te lossen.
6.2 Wanneer het klantcontact niet naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, kan de klager een bezwaarschrift indienen op de wijze als omschreven in artikel 5.2.
6.3 Bij het ontvangen van het bezwaarschrift beoordeelt de klachtenunit het karakter van de klacht. Bij een bezwaarschrift dat naar het oordeel van de klachtenunit geschikt is voor bemiddeling, wordt de student hiertoe uitgenodigd.
6.4 Wanneer er geen sprake is van bemiddeling, dan wel de student geen bemiddeling wenst of de bemiddeling heeft niet tot een oplossing geleid, neemt de klachtenunit binnen 6 weken nadat het bezwaarschrift is ingediend een gemotiveerde beslissing. De klachtenunit informeert de klager digitaal of schriftelijk over de gemotiveerde beslissing.
6.5 De klager kan na 10 werkdagen na dagtekening van de beslissing op het bezwaarschrift een beroepschrift indienen op de wijze als omschreven artikelen 5.2, 5.3 en 5.4.
6.6 Jolijn Hendriks Opleidingen informeert de klager digitaal of schriftelijk over de gemotiveerde beslissing, binnen 6 weken gerekend vanaf de dag waarop de termijn voor het indienen van het beroepschrift is verstreken, tenzij de klachtencommissie deze termijn heeft verlengd. Een afschrift van de uitspraak wordt meegestuurd.
6.7 Wanneer de afhandeling niet tot een bevredigende oplossing heeft geleid, bestaat de mogelijkheid om deze voor te leggen aan een onpartijdige bemiddelaar of een op dat moment in te richten externe klachtencommissie. Als onpartijdig bemiddelaar zal een vertegenwoordiger van het NIBIG (zie ook Home - NIBIG - Ja, natuurlijk!) optreden. Als er een externe klachtencommissie wordt ingericht dan zal in ieder geval ook altijd de onpartijdige bemiddelaar hierin deelnemen.
De uitspraak van de onpartijdige bemiddelaar of de externe klachtencommissie zal voor beide partijen bindend zijn. Eventuele consequenties worden door beide partijen zo snel mogelijk verwezenlijkt.
Artikel 7 Slotbepaling
7.1 Dit reglement kan worden aangehaald als klachtenreglement van JHO en treedt in werking op 10 juli 2019. Het moment van indienen van een klacht, bezwaar- of beroepschrift is bepalend voor de vaststelling van het van toepassing zijnde reglement.
7.2 Dit reglement wordt aan studenten bekend gemaakt via de website van JHO en er wordt naar verwezen in de Onderwijs- en examenregeling behorende bij de opleiding.
7.3 In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur van JHO.
7.4 Het bestuur, in geval van klachten over het onderwijs en de uitvoering daarvan of de examencommissie, inzake een besluit van een examinator of examencommissie, is bevoegd voor bepaalde gevallen of groepen van gevallen van dit reglement af te wijken in het voordeel van de klager(s). Het bestuur of de examencommissie zal dit alleen doen in geval er sprake is van een volgens het bestuur of de examencommissie ernstige onredelijke of onbillijke uitwerking
van dit reglement. Beslissingen genomen op basis van deze bepaling leiden niet tot precedentwerking.
Artikel 1 Begrippen
1.1 Jolijn Hendriks Opleidingen (JHO): de onderwijsinstelling die aan studenten onderwijs aanbiedt.
1.2 Student: een persoon die een contractuele relatie heeft met PJHO voor het volgen van een opleiding.
1.3 Klager: de student, aspirant-student, voormalig student, examendeelnemer of andere betrokkene die een klacht, bezwaar- of beroepschrift indient.
1.4 Klacht: een uiting van onvrede met betrekking tot het onderwijs, de uitvoering hiervan en/of andere gedragingen van PHJO.
1.5 Bezwaarschrift: een door een student ingediend schrijven waarmee de student gemotiveerd bezwaar indient tegen de geboden oplossing van de klantenservice of tegen een besluit van een examinator dan wel examencommissie.
1.6 Beroepschrift: een door een student bij de JHO ingediend schrijven waarmee de student gemotiveerd in beroep gaat tegen de beslissing in bezwaar van de examencommissie of de klachtenunit.
1.7 Afhandeling: de klacht, het bezwaar- of beroepschrift wordt als afgehandeld beschouwd per datum dagtekening van de gevonden oplossing, de beslissing in bezwaar c.q. uitspraak in beroep en wanneer de bezwaar- en of beroepstermijn ongebruikt is verstreken.
Artikel 2 Reikwijdte
2.1 Dit reglement is van toepassing op alle klachten, bezwaar- en beroepschriften inzake het onderwijs, de uitvoering daarvan en/of andere gedragingen van JHO en tevens op bezwaar en beroepschriften inzake een besluit van een examinator of examencommissie van een bij JHO ingeschreven student.
Artikel 3 Rechten van de klager
3.1 De klager kan zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde mits de klager hiervoor een schriftelijke machtiging heeft verleend.
3.2 De klager wordt in de gelegenheid gesteld om de klacht mondeling toe te lichten; te worden gehoord.
Artikel 4 Vertrouwelijkheid
4.1 JHO draagt zorg voor een vertrouwelijke behandeling van klachten, bezwaar- en beroepschriften.
Artikel 5 Indienen van een klacht, bezwaar- of beroepschrift m.b.t. het onderwijs, de uitvoering daarvan en/of andere gedragingen van JHO
5.1 Een klacht, bezwaar- of beroepschrift m.b.t. het onderwijs, de uitvoering daarvan of andere gedragingen van JHO kan worden ingediend via het klantcontact. Indienen kan telefonisch via 0851308466, digitaal via [email protected] of schriftelijk ter attentie van PJHO, Burg. v. Lierestraat 28, 4436AL Oudelande.
5.2 Een bezwaar- of beroepschrift bevat tenminste:
a. naam en adres van de klager en de relatie van de klager tot de JOH;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van de klacht, het bezwaar of het beroep;
d. verwijzing naar eventuele eerdere correspondentie;
e. de gronden van de klacht, het bezwaar of het beroep;
f. de gewenste oplossing;
g. relevante bijlagen.
Indien de klacht, het bezwaar- of het beroepschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.
Artikel 6 Behandeling van een klacht, bezwaar- of beroepschrift m.b.t. het onderwijs, de uitvoering daarvan en/of andere gedragingen van PJHO
6.1 Het klantcontact draagt binnen 10 werkdagen zorg voor de afhandeling van de klacht, tenzij het klantcontact deze termijn heeft verlengd met maximaal 10 werkdagen. In eerste instantie gaat Jolijn Hendriks Opleidingen in gesprek met de deelnemer, eventueel samen met de betrokken spreker, dagvoorzitter of trainer. De inzet van het gesprek is de klacht in overleg tot tevredenheid op te lossen.
6.2 Wanneer het klantcontact niet naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, kan de klager een bezwaarschrift indienen op de wijze als omschreven in artikel 5.2.
6.3 Bij het ontvangen van het bezwaarschrift beoordeelt de klachtenunit het karakter van de klacht. Bij een bezwaarschrift dat naar het oordeel van de klachtenunit geschikt is voor bemiddeling, wordt de student hiertoe uitgenodigd.
6.4 Wanneer er geen sprake is van bemiddeling, dan wel de student geen bemiddeling wenst of de bemiddeling heeft niet tot een oplossing geleid, neemt de klachtenunit binnen 6 weken nadat het bezwaarschrift is ingediend een gemotiveerde beslissing. De klachtenunit informeert de klager digitaal of schriftelijk over de gemotiveerde beslissing.
6.5 De klager kan na 10 werkdagen na dagtekening van de beslissing op het bezwaarschrift een beroepschrift indienen op de wijze als omschreven artikelen 5.2, 5.3 en 5.4.
6.6 Jolijn Hendriks Opleidingen informeert de klager digitaal of schriftelijk over de gemotiveerde beslissing, binnen 6 weken gerekend vanaf de dag waarop de termijn voor het indienen van het beroepschrift is verstreken, tenzij de klachtencommissie deze termijn heeft verlengd. Een afschrift van de uitspraak wordt meegestuurd.
6.7 Wanneer de afhandeling niet tot een bevredigende oplossing heeft geleid, bestaat de mogelijkheid om deze voor te leggen aan een onpartijdige bemiddelaar of een op dat moment in te richten externe klachtencommissie. Als onpartijdig bemiddelaar zal een vertegenwoordiger van het NIBIG (zie ook Home - NIBIG - Ja, natuurlijk!) optreden. Als er een externe klachtencommissie wordt ingericht dan zal in ieder geval ook altijd de onpartijdige bemiddelaar hierin deelnemen.
De uitspraak van de onpartijdige bemiddelaar of de externe klachtencommissie zal voor beide partijen bindend zijn. Eventuele consequenties worden door beide partijen zo snel mogelijk verwezenlijkt.
Artikel 7 Slotbepaling
7.1 Dit reglement kan worden aangehaald als klachtenreglement van JHO en treedt in werking op 10 juli 2019. Het moment van indienen van een klacht, bezwaar- of beroepschrift is bepalend voor de vaststelling van het van toepassing zijnde reglement.
7.2 Dit reglement wordt aan studenten bekend gemaakt via de website van JHO en er wordt naar verwezen in de Onderwijs- en examenregeling behorende bij de opleiding.
7.3 In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur van JHO.
7.4 Het bestuur, in geval van klachten over het onderwijs en de uitvoering daarvan of de examencommissie, inzake een besluit van een examinator of examencommissie, is bevoegd voor bepaalde gevallen of groepen van gevallen van dit reglement af te wijken in het voordeel van de klager(s). Het bestuur of de examencommissie zal dit alleen doen in geval er sprake is van een volgens het bestuur of de examencommissie ernstige onredelijke of onbillijke uitwerking
van dit reglement. Beslissingen genomen op basis van deze bepaling leiden niet tot precedentwerking.